Στόχος της ιστοσελίδας είναι να αναρτά προτεινόμενα θέματα για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου, όπως και να ενημερώνει για όλα τα νέα που αφορούν στην Εκπαίδευση.
Ελπίζουμε να σας φανεί χρήσιμο!Καλή περιήγηση...

Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου 2010

Έκθεση ΄Γ Λυκείου : Καταναλωτισμός


Μια καταναλωτικη κοινωνια διχως ονειρα

Η ζωη στις ημερες μας συνισταται πολλες φορες σε εναν αγωνα για την αποκτηση αγαθων που μπορουν να μας βοηθησουν να ενισχυσουμε το κοινωνικο μας κυρος απεναντι στον κοινωνικο μας περιγυρο.Ο Νορβηγοαμερικανος οικονομολογος Θορσταιν Βερμπλεν αποτυπωσε αυτη την ταση πριν απο πολλα χρονια με την ευστοχη φραση “επιδεικτικη καταναλωση”(conspicuous consumption).Ετσι,στοχος μας ειναι συχνα να εντυπωσιασουμε τους αλλους μεσω εφημερων κ αχρηστων επιδειξεων,παρα να τους εμπνευσουμε.
Αυτη η ανθρωπινη προδιαθεση εχει ενισχυθει ακομη περισσοτερο απο τη συγχρονη κριση που περναει ο θεσμος της οικογενειας,συνδυαζομενη με τις επιπτωσεις του συγχρονου καταναλωτισμου.Ακομη χειροτερο ειναι το γεγονος οτι αυτες οι κακες προδιαθεσεις αρχιζουν νωρις απο το σπιτι.Διοτι οπως παλι παρατηρει ο Καθηγητης κ. Κουρακης οι συγχρονοι γονεις”σε αναπληρωση για την ελλειψη οικογενειακης ευρυθμιας κ ψυχικης επαφης με το παιδι...παρεχουν σ αυτο καθε ειδους υλικα αγαθα αλλα κ σημαντικες ελευθεριες που οι ιδιοι δεν ειχαν ποτε”. Αποτελεσμα: περαιτερω χαλαρωση των οικογενειακων δεσμων,περαιτερω αυξηση του καταναλωτισμου,αυξησξ των υλικων απαιτησεων κ,προπαντος,δημιουργια μιας νεανικης νοοτροπιας που εστιαζεται στην εννοια του δικαιωματος αλλα ελαχιστα συνειδητοποιει την παραλληλα εννοια της υποχρεωσης.
Τα παραδειγματα αυτης της συγχρονης υλιστικης ματαιοδοξιας κ επικοινωνιακης επιδειξης ειναι ποικιλα κ δυστυχως αμετρητα.Σκεφθειτε π.χ.,την επιθυμια μας να οδηγουμε στην πολη-που ουτως η αλλως το αυτοκινητο ειναι συχνα αχρηστο-με ενα αυτοκινητο “4Χ4”,το οποιο εχει υψηλοτατη καταναλωση βενζινης.Η σκεφθειτε τη μανια μας να εμφανισθει καποια φωτογραφια μας σε περιοδικα ποικιλης υλης αλλα πνευματικα η καλλιτεχνικα αχρηστης υλης.Σκεφθειτε,επισης,τις ατελειωτες κοινωνικες εμφανισεις,των οποιων η ματαιοτητα ικανοποιειται οταν μια κυρια περιγραφει την επομενη μερα σ αυτον τον κουτσομπολιστικο τυπο ως “ωραιοτατη” η “κομψοτατη” απο εναν εσμο δημοσιογραφουντων που εχουν υποβαθμισει την εννοια του δημοσιογραφικου λειτουργηματος χαριν της κολακειας κ -ποιος ξερει-ισως κ καποιας οικονομικης ανταμοιβης.
Σκεφθειτε,τελος,ποια ειναι τα βασικα προτυπα των νεων: οι αστερες της ποπ μουσικης κ του ποδοσφαιρου κ εν γενει οσοι κανουν επιδειξη ευκολου κ γρηγορου πλουτισμου.
                    • 32 -
Η κατασταση αυτη δεν ειναι καθολου ροδινη.Εμενα τουλαχιστον μου φαινεται σαν ενα δειγμα οτι οι νεοι μας εχουν απολεσει την ομορφοτερη ιδιοτητα που συντροφευει τα νιατα: τη δυναμη τους να ονειρευονται δημιουργια,κατορθωματα,σπουδαιες πραξεις για το καλο της κοινωνιας η χαριν ενος σπουδαιου σκοπου.
Καποιος θα μπορουσε να ισχυρισθει οτι αυτη ειναι η στιγμη του θριαμβου του απλου ανθρωπου,του αγνωστου,του σκληρα εργαζομενου,ο οποιος γεννηθηκε καποτε με ονειρα,ταλεντο κ ιδεες για τη ζωη,αλλα δυστυχως ποτε δεν του επιτραπηκε να αναπτυξει τις ικανοτητες του πληρως,μεσα σε μια κοινωνια που ενδιαφερεται τοσο πολυ για ρηχες χειρονομιες κ επιδειξιομανιες.Ωστοσο,αυτος ειναι ενας θριαμβος που δεν αξιζει το ονομα του.
Πραγματικος θριαμβος ειναι να γινεται κανεις συνεργος στη δημιουργια κ οχι μαρτυρας στην παρακμη.Αυτο που ειναι θλιβερο,βαθυτατα απογοητευτικο,ισως δε κ εξοργιστικο,δεν ειναι η παρακμη μιας γυναικας που ηταν καποτε ομορφη,αλλα η εκμεταλλευση των νεων ταλεντων που καποτε υποσχονταν πολλα.Διοτι σε μια τετοια περιπτωση,το ονειρο,που ο καθενας μας δικαιουται να εχει,δεν αφεθηκε ουτε καν να γεννηθει πολλω δε μαλλον να ανθισει.Θριαμβος ειναι να ζουμε σε εναν κοσμο που νιωθει ως καθηκον του να δινει στα ταλεντα τη δυνατοτητα να ανθισουν.
Αυτος ο ρηχος κοσμος πρεπει να αντικατασταθει-η τουλαχιστον θα πρεπει να συνυπαρξει-με εναν κοσμο ιδανικων,οπου οι νεοι θα μπορουν να κανουν ονειρα για το πως θα αφησουν το στιγμα τους στις κοινωνιες τους. Τετοιες ευγενεις ιδεες μπορουν να ενσταλλαχθουν στις καρδιες κ τα μυαλα του λαου μας μονον μεσω της παιδειας-τοσο μεσα στο σπιτι οσο κ στο σχολειο κ με τη βοηθεια ακομη κ της Εκκλησιας κινουμενης μεσα στο πλαισιο συγχρονων προβληματισμων.Αλλα το συστημα αυτο μπορει να δουλεψει μονον εαν το μηνυμα περασει με εναν ελκυστικο τροπο. Κ οι νεοι μπορουν να πεισθουν να επιστρεψουν στην κοινωνια κ να πιστεψουν σε αυτην,την αξιοπρεπεια κ την κατ αξιαν προοδο μεσα στη ζωη.

Βασιλειος Μαρκεζινης,” Σε αναζητηση του νεου κ των νεω픨,
εφημ., ΤΟ ΒΗΜΑ,29-03-2009.




                    • 33 -
Π Α Ρ Α Τ Η Ρ Η Σ Ε Ι Σ

Α. Να συνθεσετε την περιληψη του κειμενου σε 100-120 λεξεις.
( 25 μοναδες)

Β 1 . “ Πραγματικος θριαμβος ...μαρτυρας στην παρακμη”. Να αναπτυξετε την παραπανω αποψη σε εκταση μιας παραγραφου. ( 10 μοναδες)

Β 2 α. Να εντοπιστουν οι περιπτωσεις που ο συντακτης του κειμενου επικαλειται την αυθεντια ως τροπο πειθους κ να αξιολογηθει η λειτουργικοτητα τους στο πλαισιο αυτο. ( 8 μοναδες)

Β 2 β. Να καταταξετε το κειμενο που σας δοθηκε στο κειμενικο του ειδος.
( 7 μοναδες)

Β 3 . “ ενισχυουμε”,”εφημερων”,”ευρυθμια”,”υλιστικης”,”αμετρητα”.
Να δωσετε απο ενα αντωνυμο για καθε μια λεξη. ( 10 μοναδες)

Γ. Σε ενα κειμενο σου που θα αποτελεσει το αρθρο σου για την επομενη εκδοση της σχολικης σου εφημεριδας να παραθεσεις τις συνεπειες που απορρεουν απο το φαινομενο του υπερκαταναλωτισμου κ να προτεινεις πιθανες λυσεις.
( 40 μοναδες)



Δεν υπάρχουν σχόλια: