Στόχος της ιστοσελίδας είναι να αναρτά προτεινόμενα θέματα για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου, όπως και να ενημερώνει για όλα τα νέα που αφορούν στην Εκπαίδευση.
Ελπίζουμε να σας φανεί χρήσιμο!Καλή περιήγηση...

Πέμπτη, 23 Σεπτεμβρίου 2010

Λεξικο λογοτεχνικων ορων.


Περιγραφή

Το "Λεξικό λογοτεχνικών όρων" του M. H. Abrams αποτελεί ένα πολύτιμο βοήθημα για το φοιτητή, τον ερευνητή ή τον καθηγητή της φιλολογίας. Από την πρώτη έκδοσή του (1957) μέχρι σήμερα το πόνημα αυτό έχει γνωρίσει αρκετές επανεκδόσεις και εξακολουθεί να συγκαταλέγεται στα έγκριτα βιβλία αναφοράς του είδους του. Στο ευρύ φάσμα των θεμάτων που πραγματεύεται ο Abrams, με αξιοσημείωτη ακρίβεια αλλά και με κριτικό πνεύμα, συνδυάζεται η ιστορία, η θεωρία και η κριτική της λογοτεχνίας με άλλες, συγγενείς προς τη φιλολογία επιστήμες (π.χ. γλωσσολογία, φιλοσοφία, ψυχολογία-ψυχανάλυση). Επεξηγηματικός αλλά όχι σχηματικός, ο συγγραφέας πετυχαίνει αναμφίβολα το στόχο που θέτει στον πρόλογό του: να συντάξει έναν «οδηγό προς ναυτιλλομένους» για το σύγχρονο αναγνώστη που επιθυμεί να διασχίσει το "πέλαγος" των όρων, των θεωριών και των ρευμάτων της λογοτεχνίας και της κριτικής.

Καλη χρονια! Οι πρωτες φετινες μαθητικες κινητοποιησεις...

Αρχισαν τα οργανα..

Σήμερα τα πρώτα συλλαλητήρια των μαθητών

Βαθμολογήστε αυτό το αντικείμενο
(0 ψήφοι)
Ρεπορτάζ:esos.gr
Συλλαλητήρια σε πολλούς Δήμους της χώρας θα πρεαγματοποιήσουν σήμερα οι μαθητές , με πρωτοβουλία του Συντονιστικού Οεγάνουν  των μαθητών , που εδρεύει στην Αθήνα. Ειδικότερα , σε ανακοίνωσή του το Συντονιστικό αναφέρει τα ακόλουθα: 

ΚΑΛΕΣΜΑ ΤΟΥ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ – Σ.Α.Σ.Α
 
 Ακούσατε τι είπε η Διαμαντοπούλου;
Συνέντευξη τύπου 23/8/2010: «Η φετινή χρονιά θα είναι η πιο δύσκολη από τη μεταπολίτευση και μετά…»
ΤΩΡΑ ΘΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ!
ΣΤΙΣ 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ ΘΑ ΜΑΣ ΑΚΟΥΣΟΥΝ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ!
Οργανώνουμε τον αγώνα μας για να κάνουμε τη φετινή χρονιά, την πιο δύσκολη γι’ αυτούς.
ΤΗΝ ΠΙΟ ΔΥΣΚΟΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥΣ!
ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΜΟΝΗ!
  • Οργανώνουμε σε κάθε δήμο μαθητικά συλλαλητήρια την Πέμπτη 23 Σεπτέμβρη!
  • Συζητάμε και παίρνουμε αποφάσεις στις Γενικές Συνελεύσεις των σχολείων μας!
  • Προγραμματίζουμε  εκλογές για 5μελή και 15μελή αυτή τη βδομάδα!
  • Εκλέγουμε αγωνιστές συμμαθητές μας στα 15μελή και 5μελή!
  • Δημιουργούμε Συντονιστικά Αγώνα Σχολείων σε κάθε δήμο!
ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Η ΑΡΧΗ...! ΚΛΙΜΑΚΩΝΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΜΑΣ!
ΕΙΜΑΣΤΕ ΧΙΛΙΑΔΕΣ! ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΧΟΥΦΤΑ!
Οι μαθητές δεν είμαστε και δεν πρέπει να είμαστε μόνοι μας.
Αγωνιζόμαστε μαζί με τους εργαζόμενους γονείς μας και το ΠΑΜΕ.
Καμία θυσία – την κρίση να πληρώσει η πλουτοκρατία!
Διεκδικούμε:
*  Να καταργηθεί το Μνημόνιο και οι νόμοι που ψηφίστηκαν που γονατίζουν τις οικογένειες μας.
 *  Δεν πληρώνουμε ούτε ευρώ για όλα όσα πρέπει να μας παρέχει το κράτος δωρεάν. Δεν δίνουμε δεκάρα για ξενόγλωσσα βιβλία, αναλώσιμα εργαστηρίων, θέρμανση! Δεν δεχόμαστε να κάνουμε μάθημα σε τάξεις με 30 και 33 παιδιά, με 2 και 3 ώρες κενό κάθε μέρα!
*  Να εξασφαλιστούν τα αναγκαία χρήματα για να καλυφθούν όλες οι ανάγκες σε καθηγητές, βιβλία, κτίρια. Να φορολογηθούν οι εργοστασιάρχες, οι τραπεζίτες, οι εφοπλιστές με 45% στα κέρδη τους. 
*  Αποκλειστικά δημόσια δωρεάν παιδεία για όλους. Το σχολείο που βάζει πρώτα τις επιχειρήσεις, που μας θέλει αμόρφωτους, δεν θα περάσει! Καμία κρατική ή ιδιωτική επιχειρηματική δραστηριότητα στην εκπαίδευση. Να καταργηθούν τα φροντιστήρια.
*  Ένα σχολείο, ενιαίο 12χρονο, δημόσιο δωρεάν για όλους. Δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές υψηλού επιπέδου. Ενιαία ανώτατη εκπαίδευση δημόσια και δωρεάν.
 *  Μόνιμη και σταθερή δουλειά για τους γονείς μας σήμερα, για εμάς αύριο!.
 ΠΑΛΕΨΕ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ
 ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΑΓΩΝΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ, ΜΕ ΤΟ ΣΑΣΑ!
Δώσε μια πρώτη απάντηση στις 23 Σεπτέμβρη, στα συλλαλητήρια του ΣΑΣΑ σε κάθε δήμο!

Εκθεση Γ Λυκειου: Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη

Τι ειναι η Εταιρικη κοινωνικη ευθυνη

Η Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη εχει πολλους ορισμους. Η Ευρωπαικη Επιτροπη εδωσε τον εξης το 2006.”Μια εννοια συμφωνα με την οποια οι εταιρειες ενσωματωνουν σε εθελοντικη βαση κοινωνικες κ περιβαλλοντικες ανησυχιες στις επιχειρηματικες τους δραστηριοτητες κ στις επαφες τους με αλλα ενδιαφερομενα μερη”.Αν κ σε ευρωπαικο επιπεδο υπαρχει συμφωνια ως προς τον ορισμο της εννοιας,οπως κ ως προς τις δρασεις που συμπεριλαμβανει,ωστοσο η ακριβης φυση κ τα χαρακτηριστικα της διαφοροποιουνται αναλογα με το εθνικο η το πολιτισμικο περιβαλλον στο οποιο αναπτυσσεται.
Σε καποιες χωρες η ΕΚΕ εντασσεται σε μια σειρα πολιτικων,ενω σε αλλες οι δρασεις ευαισθητοποιησης ειναι οι μονες που προβλεπουν οι δημοσιες πολιτικες.Σε αυτο το πλαισιο η Ευρωπαικη Επιτροπη συγκεντρωσε τις δημοσιες πολιτικες που αφορουν το συγκεκριμενο θεμα κ οι οποιες εντασσονται σε τρεις βασικες θεματικες ενοτητες: πρωτον,πολιτικες που προωθουν τις δρασεις ΕΚΕ,δευτερον,πολιτικες που προωθουν τη διαφανεια στις δρασεις ΕΚΕ,τριτον,πρωτοβουλιες η πρακτικες που εντασσονται σε αλλες δημοσιες πολιτικες κ οι οποιες εχουν αντικτυπο στις δρασεις ΕΚΕ.Στην Ελλαδα η οργανωση της Εταιρικης Κοινωνικης Ευθυνης αρχιζει ουσιαστικα το 1999 με την ιδρυση του ελληνικου δικτυου για την κοινωνικη συνοχη,ακολουθωντας τα βηματα του ευρωπαικου δικτυου επιχειρησεων για την κοινωνικη συνοχη.
Οι εταιριες που επενδυουν στην ΕΚΕ το κανουν για διαφορους λογους.Μεταξυ αυτων αναφερονται οι εξης:
Α. Η επιχειρηματικη ηθικη συνδεεται αμεσα με την κερδοφορια.Οι εταιριες που επενδυουν σε τομεις οπως η επιμορφωση,οι καλυτερες συνθηκες εργασιας κ η ισορροπια εργασιας-ζωης εχουν περισσοτερες πιθανοτητες να εξασφαλισουν την αφοσιωση του προσωπικου τους.Η πρακτικη αυτη ευνοει τοσο την παραγωγικοτητα οσο κ την ποιοτητα των προιοντων.Επιπροσθετως,ορισμενες ερχονται αντιμετωπες με περιβαλλοντικες προκλησεις,ειτε μειωνοντας τις εκπομπες ρυπων στην παραγωγικη διαδικασια ειτε μειωνοντας το ενεργειακο τους αποτυπωμα.Το γεγονος αυτο ειναι καλο τοσο για το περιβαλλον οσο κ για τον περιορισμο των δαπανων της επιχειρησης,ενω βοηθαει κ στην ενσωματωση νεων τεχνολογιων στο μελλον.
Β. Η ΕΚΕ επιδρα θετικα στη διαμορφωση της εταιρικης εικονας κ φημης. Οι καταναλωτες απαιτουν πολιτικες σεβασμου,αφου η δραστηριοποιηση των εταιριων υπαγεται ευκολοτερα στην αξιολογηση τους απ οτι στο μελλον.Επειδη οι καταναλωτες προσελκυονται απο ηθικες πρακτικες,ειναι πολυ πιθανον αυτες να συνδραμουν στην περαιτερω κερδοφορια της επιχειρησης.Οποτε η εδραιωση μιας θετικης εικονας για την επιχειρηση μεταξυ εμπορικων φορεων,μη κυβερνητικων οργανωσεων,του εκπαιδευτικου κοσμου,τοπικων κοινοτητων κ του δημοσιου τομεα μονο θετικα μπορει να επιδρασει στην επιρροη κ στην κυριαρχια της εταιριας.
Γ. Οι εταιριες προωθουν τις αξιες που τις διεπουν μεσω της ΕΚΕ,αφου επιχειρηματικη ηθικη κ Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη ειναι αλληλενδετες. Ειδικοτερα,οσον αφορα τη σχεση της ΕΚΕ με τις οικονομικες επιδοσεις των επιχειρησεων,συμφωνα με μελετες που εχουν γινει πανω στο θεμα προκυπτει οτι υπαρχει θετικη σχεση μεταξυ εταιρικης κοινωνικης επιδοσης κ σε καθε περιπτωση οι ερευνητες καταληγουν στο συμπερασμα οτι υπαρχει οπωσδηποτε πολυ μικρη αρνητικη σχεση μεταξυ των δυο.
Η London Business School επιβεβαιωνει αυτα τα ευρηματα.Απο 80 μελετες για την ΕΚΕ που εχει εξετασει,οι 42 εδειξαν θετικη επιδραση,οι 19 δεν εδειξαν καποια σχεση,οι 15 εδειξαν μικτα αποτελεσματα κ μονο οι τεσσερις εδειξαν αρνητικη επιδραση.Παρομοια επιβεβαιωση εκανε κ το πανεπιστημιο Ηarvard, το οποιο διεπιστωσε οτι επιχειρησεις που ασχολουνται με ολους οσοι επηρεαζονται απο τις δραστηριοτητες τους(stakeholders) εχουν τεσσερις φορες μεγαλυτερο ρυθμο αναπτυξης απο εκεινες που ειναι επικεντρωμενες μονο στους μετοχους τους.
Σχετικα με το ενδιαφερον των εργαζομενων,αλλες μελετες αναφερουν οτι η ΕΚΕ μπορει να επηρεασει πολυ την προσελκυση κ διατηρηση στελεχων.Οι εργαζομενοι θελουν καλες αμοιβες κ καλες προοπτικες,ομως,θελουν ολο κ περισσοτερο επισης να αισθανονται υπερηφανοι για την επιχειρηση που εργαζονται.Οπως ειπε κ ο διευθυνων συμβουλος μιας πολυεθνικης επιχειρησης,”οι ανθρωποι δε θελουν να αισθανονται αμηχανια οταν χρειαστει να πουν για ποιον εργαζονται”.


Εφημ, ΤΟ ΒΗΜΑ, 21-2-2010

    Π Α Ρ Α Τ Η Ρ Η Σ Ε Ι Σ


    Α. Να γραψετε την περιληψη του κειμενου σε 120-140 λεξεις .
    ( 25 μοναδες)

    Β. 1. “Οι εταιριες...προσωπικου τους”. Να αναπτυξετε την παραπανω θεδη σε εκταση μιας παραγραφου. ( 10 μοναδες)
    Β. 2. α. Να οριοθετηθει το γραμματειακο ειδος του κειμενου.
    ( 5 μοναδες)

    β. “ Σε καποιες χωρες...συνοχη”. Να δηλωσετε τον τροπο αναπτυξης της παραγραφου. ( 5 μοναδες )

    γ. “ Η London business..μετοχους τους “. Να αναφερετε τους τροπους κ τα μεσα πειθους που εντοπιζονται στην παραγραφο.
    ( 5 μοναδες )

    Β. 3. “ συνδεεται”,” επιδρα “,”συνδραμουν “, “ προωθουν “,”παρομοια”: Για καθε μια απο τις παραπανω λεξεις να γραψετε απο ενα ισοδυναμο. ( 10 μοναδες )


    Γ. Η Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη αποτελει μια απολυτως συγχρονη διασταση της επιχειρηματικοτητας που κερδιζει ραγδαια εξαπλωση τοσο στο διεθνη οσο κ στον ελληνικο χωρο τα τελευταια χρονια. Σε ενα κειμενο σου που θα αποτελεσει το αρθρο σου για την επομενη αναρτηση στο διαδικτυο της ηλεκτρονικης εφημεριδας του σχολειου σου: α) Να παρουσιασεις τροπους για τη μεγαλυτερη κ ασφαλεστερη διαδοση αυτης της ιδεας,β) Να παραθεσεις τις επενεργειες σε μια τετοια προοπτικη κ γ) Να προτεινεις επιπλεον ενεργειες για τη μεγιστη δυνατον διασφαλιση του μειζονος αγαθου της κοινωνικης συνοχης.
    ( 40 μοναδες )

    Τετάρτη, 22 Σεπτεμβρίου 2010

    Διονυσιος Σολωμος: Ο Κρητικος : 1ο Κριτηριο αξιολογησης

                                                  2{ 19}

     Πιστεψετε με ο,τι θα πω ειν  ακριβη αληθεια
     Μα τες πολλες λαβωματιες που μοφαγαν τα στηθια
     Μα τους συντροφους ποπεσαν στην Κρητη πολεμωντας
     Μα την ψυχη που μ εκαψε τον κοσμο απαρατωντας.
     ( Λαλησε, Σαλπιγγα! κι εγω το σαβανο τιναζω,
     Και σχιζω δρομο κ τς αχνους αναστημενους κραζω:
     " Μην ειδετε την ομορφια που την κοιλαδα αγιαζει;
     Πεστε, να ιδειτε το καλο εσεις κ ο,τι σας μοιαζει.
     Καπνος δε μενει απο τη γη νιος ουρανος εγινη.
     Σαν πρωτα εγω την αγαπω κ θα κριθω μ αυτηνη.
     - Ψηλα την ειδαμε πρωι της τρεμαν τα λουλουδια
     Στη θυρα της Παραδεισος που εβγηκε με τραγουδια.
     Εψαλλε την Ανασταση χαροποια η φωνη της,
     κι εδειχνεν ανυπομονησια για να μπει στο κορμι της.
     Ο ουρανος ολοκληρος αγρικαε σαστισμενος,
     Το καψιμο αργοπορουνε ο κοσμος ο αναμμενος.
     Και τωρα ομπρος την ειδαμε ογληγορα σαλευει.
     Ομως κοιταζει εδω κ εκει κ καποιονε γυρευει).

                                                                        3 { 20 }
     Ακομη εβαστουνε η βροντη................
     Κι η θαλασσα, που σκιρτησε σαν το χοχλο που βραζει,
     Ησυχασε κ εγινε ολο ησυχια κ παστρα,
     Σαν περιβολι ευωδησε κ εδεχτηκε ολα τ αστρα.
     Κατι κρυφο μυστηριο αστενεψε τη φυση
     Καθε ομορφια να στολιστει κ του θυμο ν αφησει.
     Δεν ειναι πνοη στον ουρανο,στη θαλασσα φυσωντας
     Ουτε οσο κανει στον ανθο η μελισσα περνωντας,
     Ομως κοντα στην κορασια, που μ εσφιξε κ εχαρη,
     Εσειοταν τ ολοστρογγυλο κ λαγαρο φεγγαρι
     Και ξετυλιζει ογληγορα κατι που εκειθε βγαινει,
     Κι ομπρος μου ιδου που βρεθηκε μια φεγγαροντυμενη.
     Ετρεμε το δροσατο φως στη θεικια θωρια τς,
     Στα ματια της τα ολομαυρα κ στα χρυσα μαλλια της.

                                                                     5 { 22 }

     Δεν ειναι λογια ηχος λεπτος....
     Δεν ηθελε τον ξαναπει ο αντιλαλος κοντα του.
     Αν ειν δεν ηξερα κοντα, αν ερχονται πιο περα
     Σαν του Μαιου τες ευωδιες γιομιζουν τον αερα,
     Γλυκυτατοι, ανεκδιηγητοι
     Μολος ειν ετσι δυνατος ο Ερωτας κ ο Χαρος.
     Μ αδραχνεν ολη την ψυχη, και να μπει δεν ημπορει
     Ο ουρανος, κι η θαλασσα, κι η ακρογιαλια, κι η κορη.
     Με αδραχνε, και μ εκανε συχνα αν αναζητησω
     Τη σαρκα μου να χωριστω για να τον ακλουθησω.
     Επαψε τελος κι αδειασεν η φυσις κ η ψυχη μου,
     Που εστεναξε κι εγιομισεν ευθυς οχ την καλη μου.
     Και τελος φθανω στο γιαλο την αρραβωνιασμενη,
     Την απιθωνω με χαρα, κι ητανε πεθαμενη.

                                                             Θ Ε Μ Α Τ Α


    1.  Ποια βασικα θεματα των εκπροσωπων της Επτανησιακης σχολης αναγνωριζετε στον " Κρητικο" του Δ. Σολωμου; Να τεκμηριωσετε την απαντηση σας με βαση τα αποσπασματα που σας δοθηκαν παραθετοντας ενα χαρακτηριστικο παραδειγμα για το καθενα.             ( 15 μοναδες )

    2.  Να εντοπισετε τα χρονικα επιπεδα της αφηγησης που διακρινετε στα αποσπασματα του ποιηματος τεκμηριωνοντας την απαντηση σας                                                        ( 20 μοναδες )

    3. Συμφωνα με τον Ερατοσθενη Καψωμενο " ο θανατος της κορης, σε συναρτηση με τα κινητρα κ το περιεχομενο της προσπαθειας του Κρητικου( σωτηρια της αγαπημενης), αποκαλυπτει τον αφηγηματικο ειρμο που συνδεει κ ενοποιει τις τρεις φασεις της δοκιμασιας του ηρωα στη θαλασσα". Να σχολιασετε την αποψη αυτη.                                                                                    ( 20 μοναδες )

    4. Να σχολιασετε τους στιχους 53-58 του αποσπασματος 5 (22).       ( 25 μοναδες )

    5. Να εντοπισετε τις ομοιοτητες ως προς το περιεχομενο αναμεσα στα παραπανω αποσπασματα απο τον "Κρητικο" του Δ. Σολωμου κ στο ποιημα" Αναδυομενη" του Αγγελου Σικελιανου
                                                                                                                  ( 20 μοναδες )

                                                              Αγγελος Σικελιανος, Αναδυομενη


                                    Στο ροδινο μακαριο φως, να με , ανεβαινω της αυγης,
                                    με σηκωμενα χερια.
                                    Η θεια γαληνη με καλει του πελαου,ετσι για να βγω
                                    προς τα γαλαζια αιθερια...

                                   Μα ω οι αξαφνες πνοες της γης, που μες στα στηθια μου χιμαν
                                   κι ακερια με κλονιζουν!
                                   Ω Δια, το πελαγο ειν βαρυ, και τα λυτα μου τα μαλλια
                                   σαν πετρες με βυθιζουν.

    Νεοελληνικη Λογοτεχνια: Το Manual των πανελλαδικων.

    H εξεταση στη Νεοελληνικη Λογοτεχνια αναφερεται σε πεζο η ποιητικο κειμενο που περιεχεται στη διδαχθεισα υλη της αντιστοιχης ταξης, το οποιο δινεται στους μαθητες σε φωτοτυπια, μαζι με τις αναγκαιες σημασιολογικες η αλλες διευκρινισεις.

     Το κειμενο συνοδευεται απο πεντε ερωρησεις που αναφερονται:
    - Στο συγγραφεα του εργου κ σε γραμματολογικα στοιχεια που προκυπτουν αμεσα η εμμεσα απο το κειμενο( 1 ερωτηση)
    - Στη δομη του κειμενου,στην επαληθευση η διαψευση μιας κρισης με βαση το κειμενο, σε παρατηρησεις επι των εκφραστικων μεσων κ τροπων του κειμενου( υφολογικη διερευνηση,αφηγηματικες λειτουργιες,επιλογες του δημιουργου σε διαφορα επιπεδα γλωσσικης αναλυσης). ( 2 ερωτησεις)
    - Σε σχολιασμο η στη συντομη αναπτυξη, σε 1-2 παραγραφους,ορισμενων χωριων του κειμενου( 1 ερωτηση ).
    -Σε σχολιασμο αδιδακτου λογοτεχνικου κειμενου το οποιο δινεται στους μαθητες επισης σε φωτοτυπια κ ειναι ισης,κατα προσεγγιση,δυσκολιας με το διδαγμενο( 1 ερωτηση).

                                                                  Βαθμολογηση
    Η ερωτηση α βαθμολογειται με δεκαπεντε(15) μοναδες, οι δυο ερωτησεις της β περιπτωσης με εικοσι(20) μοναδες η καθεμια, η ερωτηση γ με εικοσι πεντε(25 μοναδες) κ η ερωτηση δ με εικοσι(20) μοναδες).
         Σε περιπτωση κατα την οποια μια(1) ερωτηση αναλυεται σε υποερωτηματα, η βαθμολογια που προβλεπεται γι αυτην κατανεμεται ισοτιμα στα υποερωτηματα, εκτος αν κατα την ανακοινωση των θεματων καθοριζεται διαφορετικος συντελεστης βαρυτητας γι αυτα.

                                        Αλλιως προσεγγιζουμε ενα ποιημα κ αλλιως ενα πεζο


        Το μαθημα της Λογοτεχνιας κινειται σε δυο σκελη. Το ενα ειναι το τι κ το αλλο το πως. Το τι αφορα το περιεχομενο, το πως τη μορφη. Στο πεζογραφημα,μετα την προσεκτικη αναγνωση του κειμενου κ τη διαδικασια κατανοησης,αναγνωριζουμε τη μορφη,τη δομη, τα μερη του κειμενου( κεφαλαια,περαγραφους,ενοτητες), τον τροπο που συνδεονται μεταξυ τους,πως γινεται η μεταβαση απο το ενα μερος στο αλλο,ποια ειναι η εξελιξη. Ποια ειναι τα κυρια κ τα δευτερευοντα προσωπα,ποιος ο ρολος τους κ η σημασια τους στην πλοκη του εργου, τα ιδιαιτερα χαρακτηριστικα τους,πως αυτα λειτουργουν κ προωθουν την εξελιξη. Ποιος ειναι ο αφηγητης κ ποια η οπτικη γωνια του,πως προχωρει η αφηγηση: ευθυγραμμα στο χρονο η με αναχρονιες( αναδρομες,προδρομικες αφηγησεις,διαρκεια,συχνοτητα) .Ποια ειναι η σημασια των λεπτομερειων, τα εκφραστικα μεσα κ η γλωσσικη ποικιλια του κειμενου-πως δηλαδη διαφοροποιειται απο περιβαλλον σε περιβαλλον κ τι σημαινει αυτο γενικοτερα για το εργο.
         Στο ποιημα, εκτος των ανωτερω, καθοδηγητικη μπορει να γινει η αισθηση που αποκομιζουμε απο την αναγνωση. Η εκκινηση γινεται απο το πρωτο,το αναφορικο επιπεδο, κ επεκτεινεται σε ενα δευτερο,το συνυποδηλωτικο επιπεδο. Τι ειναι δηλσδη αυτο που υπονοειται κ σεν καταδηλνεται. Προσεχουμε τη χρηση της γλωσσας, τη θεση μιας λεξης μεσα στο κειμενο, τα επιπεδα ερμηνειας της,τις διαθεσεις η τις πεοθεσεις του ποιητη, τη μουσικοτητα του στιχου, την ποιοτητα του λογου του μαθητη".

    Πρωταγορας : Τα θεματα για τις ενοτητες 3-4

                                 Ενοτητα 3  (321 Β6-322 Α )

    1.  Ποια εικονα αντικριζει ο Πρταγορας ερχομενος να επιθεωρησει την εργασια του Επιμηθεα;
    2.  Η πραγματικη κ η συμβολικη εικονα που περιγραφει ο Πρωταγορας.
    3.  Ποιος ο συμβολισμος των δωρων  του Προμηθεα;
    4.  Γιατι Ηφαιστος κ Αθηνα αναφερονται μαζι;
    5.  Τι συμβολιζει η εντεχνος σοφια;
    6.  Η μεγαλη αξια της πολιτικης τεχνης. Τεκμηριωση.
    7.  Η μεγαλη σημασια της φωτιας.
    8.  Ανθρωπομορφισμος.
    9.  Ποιες σταθηκαν οι συνεπειες για τιν Πρωταγορα απο την κλοπη της φωτιας;
    10.  Το περιεχομενο του ορου δικη.
    11.  Να σχολιαστει το υφος κ η γλωσσα του μυθου.


                                                                       Ενοτητα   4

    1.   Πως εξηγειται η θεικη μοιρα που απεκτησε ο ανθρωπος απο τα δωρα του Προμηθεα;
    2.   Ποια σταδια εξελιξης περασε ο ανθρωπος συμφωνα με το μυθο; Ποια τα χαρακτηριστικα του καθενος;
    3.   Να σχολιασετε τη θεση του Πρωταγορα για το σχηματισμο των πολεων κ να τη συγκρινετε μ αυτη του Αριστοτελη.
    4.  Να αξιολογηθει η σειρα παρουσιασης των κατακτησεων του ανθρωπου συμφωνα με το μυθο.
    5.  Ποια η θεση του Πρωταγορα για την καθολικοτητα της πολιτικης αρετης;
    6.  Ποιο το περιεχομενο των ορων "αιδως-δικη"; Γιατι θεωρουνται "πολεων κοσμοι κ δεσμοι φιλιας συναγωγοι";
    7.  Πως εξηγειται η θεσπιση του νομου απο το Δια κ ποια η σκοπιμοτητα του;
    8.  Η λεξη "πολις" αναφερεται στο κειμενο 5 φορες. Για ποιο λογο γινεται αυτη η επαναληψη;
    9.  " Ουτω δη, ω Σωκρατες,...αιτια": Σε ποιο επιχειρημα του Σωκρατη απαντα ο Πρωταγορας κ ποια Σταση τηρει απεναντι στο αθηναικο πολιτευμα;

    Δευτέρα, 20 Σεπτεμβρίου 2010

    Ηλεκτρονικά από φέτος οι μετεγγραφές και η διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων

    Ο εξορθολογισμός των μετεγγραφών, από τις οποίες προκαλείται κάθε χρόνο υπερπληθυσμός στις σχολές αιχμής κεντρικών ΑΕΙ και η έγκαιρη διανομή των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων αποτελεί πλέον το νέο στοίχημα του υπουργείου Παιδείας.

    Μέχρι το τέλος της εβδομάδας, μάλιστα, αναμένεται να ανακοινωθεί το γενικό πλαίσιο των επικείμενων αλλαγών στα πανεπιστήμια.

    Και τα δύο αυτά θέματα, όπως αναφέρουν «Τα Νέα» θα αντιμετωπιστούν φέτος με τη βοήθεια της τεχνολογίας, καθώς τόσο η διαδικασία των μετεγγραφών όσο και οι διανομές των συγγραμμάτων θα γίνονται στο εξής με ηλεκτρονικό τρόπο.

    Μάλιστα σήμερα, Δευτέρα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δίνει συνέντευξη Τύπου προκειμένου να ανακοινώσει την έναρξη του προγράμματος «Εύδοξος» που αφορά την ηλεκτρονική επιλογή των συγγραμμάτων και την καινούργια ηλεκτρονική υπηρεσία διεκπεραίωσης μετεγγραφών των φοιτητών.

    Οι αιτήσεις για μετεγγραφές πλέον θα υποβάλλονται πλέον ηλεκτρονικά τον Οκτώβριο, σε ειδικό πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Παιδείας. Η αίτηση θα επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης για την ακρίβεια των στοιχείων που δηλώνονται και σε περίπτωση ψευδών στοιχείων το δικαίωμα μετεγγραφής χάνεται οριστικά, ενώ ο φοιτητής θα διαγράφεται και από το αρχικό Τμήμα εισαγωγής.

    Μέχρι πέρυσι, οι αιτήσεις υποβάλλονταν στο Τμήμα υποδοχής τον Νοέμβριο. Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, οι ενδιαφερόμενοι θα ειδοποιούνται ηλεκτρονικά για το αποτέλεσμα μέσα σε 1 εβδομάδα (αντί για 2-2,5 μήνες που ήταν ο χρόνος μέχρι πέρυσι). Σημειώνεται ότι από εφέτος οι σχολές πανεπιστημίων και ΤΕΙ Αθήνας και Θεσσαλονίκης έχουν ομαδοποιηθεί.  Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάποιος δικαιούχος μπορεί να ζητήσει μετεγγραφή π.χ. στο ΤΕΙ Αθηνών, αλλά να βρεθεί στη Χαλκίδα.

    Επίσης, για πρώτη φορά από φέτος τα πανεπιστημιακά συγγράμματα προβλέπεται να διανεμηθούν έγκαιρα στους φοιτητές, αλλά και το κράτος να ξέρει ακριβώς τι πληρώνει και οι εκδότες να αποπληρωθούν συντομότερα, μέσω του νέου συστήματος ηλεκτρονικής επιλογής συγγραμμάτων «Εύδοξος» (www.eudoxus.gr).

    Μέσω του συστήματος αυτού, οι μεν εκδότες παρουσιάζουν όλα τα συγγράμματα που διαθέτουν μαζί με τα σημεία διανομής τους στις διάφορες πόλεις, οι δε γραμματείες των σχολών επιλέγουν τα προτεινόμενα για κάθε μάθημα. Στη συνέχεια οι φοιτητές επιλέγουν τα συγγράμματα που επιθυμούν (έως ένα δωρεάν για κάθε μάθημα) και λαμβάνουν με SΜS έναν κωδικό, με τον οποίον θα μπορούν να τα παραλάβουν από τα σημεία διανομής. Εάν κάποιος εκδότης δεν έχει σημείο διανομής στην πόλη του δικαιούχου, προβλέπεται αποστολή των συγγραμμάτων με κούριερ.

    Οι όροι και οι προϋποθέσεις για μετεγγραφή 


    1. Χωρίς ποσοτικό περιορισμό 
    Πολύτεκνοι γονείς και τέκνα πολυτέκνων.

    -Γονείς και τέκνα πολυμελών οικογενειών με τρία τέκνα, εφόσον κανένα από αυτά δεν υπερβαίνει το εικοστό έκτο έτος της ηλικίας του.

    -Τέκνα των φονευθέντων από τρομοκράτες ή καταστάντων πλήρως ανίκανοι για την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Ορφανοί φοιτητές ή σπουδαστές από τον έναν ή και τους δύο γονείς, εφόσον ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος των τελευταίων τριών οικονομικών ετών δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000 ευρώ.

    -Φοιτητές και σπουδαστές που κατά τη διάρκεια των σπουδών τους σε πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ πέτυχαν αθλητική διάκριση που επιτρέπει κατά τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας την εγγραφή τους καθ΄ υπέρβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση γι΄ αυτόν τον λόγο.

    -Φοιτητές και σπουδαστές που εγγράφηκαν σε τμήμα πανεπιστημίου ή ΤΕΙ για έναν από τους λόγους υγείας που κατά τις διατάξεις του άρθρου 35 του Ν. 3794/2009 έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε ποσοστό θέσεων 5% επί του αριθμού εισακτέων σε οποιοδήποτε τμήμα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και λόγω κάλυψης του προβλεπόμενου ποσοστού από υποψηφίους με μεγαλύτερη βαθμολογία δεν μπόρεσαν να εγγραφούν στο αντίστοιχο τμήμα προτίμησής τους ή που κατά τη διάρκεια των σπουδών τους υπέστησαν μία από τις σοβαρές ασθένειες που αναφέρονται στις παραπάνω διατάξεις. Επίσης, όσοι πάσχουν από τις παραπάνω σοβαρές ασθένειες και εγγράφηκαν σε τμήμα πανεπιστημίου ή ΤΕΙ έπειτα από συμμετοχή στις εξετάσεις των μαθημάτων που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο, χωρίς να έχουν κάνει χρήση του σχετικού δικαιώματος εγγραφής καθ΄ υπέρβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

    2.Με ποσοτικό περιορισμό

    -Τέκνα γονέων των οποίων ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος των τελευταίων τριών οικονομικών ετών δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000 ευρώ.  Οι μετεγγραφές αυτές δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν συνολικά σε ποσοστό το 14% του αριθμού των εισακτέων στο τμήμα υποδοχής.

    Ειδικώς, για τα τμήματα υποδοχής των πανεπιστημίων και ΤΕΙ του Λεκανοπεδίου και του Νομού Θεσσαλονίκης, οι μετεγγραφές της προηγούμενης περίπτωσης δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν σε ποσοστό το 9% του αριθμού των εισακτέων στο τμήμα υποδοχής.

    -Φοιτητές με αδελφό ή αδελφή που φοιτά σε τμήμα πανεπιστημίου ή ΤΕΙ διαφορετικής πόλης της μόνιμης κατοικίας των γονέων, εφόσον ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος των τελευταίων τριών οικονομικών ετών δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000 ευρώ. Δηλαδή επιτρέπεται χωρίς περιορισμό η μετεγγραφή και των δύο αδελφών σε αντίστοιχα τμήματα πανεπιστημίων ή ΤΕΙ που βρίσκονται εκτός του Λεκανοπεδίου και του Νομού Θεσσαλονίκης. Για τις μετεγγραφές σε τμήματα των πανεπιστημίων και ΤΕΙ του Λεκανοπεδίου και του Νομού Θεσσαλονίκης το ποσοστό των μετεγγραφομένων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 4% επί του αριθμού των εισακτέων του τμήματος υποδοχής.

    Ξεκίνησε η υποβολή των αιτήσεων για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας

    Από σήμερα, Δευτέρα μέχρι την 1η Οκτωβρίου 2010 θα υποβάλλονται στις Διευθύνσεις ή στα Γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας οι αιτήσεις για συμμετοχή στις εξετάσεις του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, περιόδου Νοεμβρίου 2010.

    Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν στις 20 και 21 Νοεμβρίου 2010 για τα επίπεδα Β1 «μέτρια γνώση», Β2 «καλή γνώση» και Γ1 «πολύ καλή γνώση» στις γλώσσες Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική και Ιταλική και για τα επίπεδα Β2 «καλή γνώση» και Γ1 «πολύ καλή γνώση» στην Ισπανική γλώσσα.

    Όσοι επιθυμούν να λάβουν μέρος στις εξετάσεις υποβάλουν τα παρακάτω δικαιολογητικά:

    - Μία φωτογραφία μικρού μεγέθους.

    -Ένα έντυπο παράβολο δημοσίου (των 60 ευρώ για το επίπεδο Β1 «μέτρια γνώση», των 70 ευρώ για το επίπεδο Β2 «καλή γνώση» και των 80 ευρώ για το επίπεδο Γ1 «πολύ καλή γνώση»).

    -Φωτοαντίγραφο των δύο όψεων της αστυνομικής ταυτότητας. Ελλείψει αυτής, κατατίθεται φωτοαντίγραφο διαβατηρίου ή άλλου νόμιμου αποδεικτικού εγγράφου από το οποίο προκύπτουν τα στοιχεία ταυτοπροσωπίας του υποψηφίου, όπως στοιχεία ταυτότητας και φωτογραφία αυτού.

    -Ειδικό έντυπο «αίτηση» που διατίθεται προς συμπλήρωση από την επιτροπή συγκέντρωσης δικαιολογητικών, στις κατά τόπους Διευθύνσεις ή Γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

    Οι υποψήφιοι μπορούν να προμηθεύονται το ειδικό έντυπο «αίτηση» και από την ιστοσελίδα: www.kpg.minedu.gov.gr.

    Το αναλυτικό πρόγραμμα των εξετάσεων θα ανακοινωθεί σύντομα.

    Αλήθειες και ψέματα σε μια σχολική χρονιά... υψηλού ρίσκου!

    Του Χρήστου Κάτσικα

    Η υπουργός Παιδείας κ. Άννα Διαμαντοπούλου, σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε στις 9 Σεπτεμβρίου εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς, δήλωσε ότι «οι Κασσάνδρες διαψεύστηκαν», καθώς «στη δυσκολότερη χρονιά κάνουμε το καλύτερο ξεκίνημα». Στη συνέχεια τόνισε ότι δεν υπάρχουν παρά ελάχιστα κενά εκπαιδευτικών και ότι «όσοι θέλησαν να επενδύσουν μικροπολιτικές σκοπιμότητες στα κενά, βλέπουν την προσπάθειά τους να ...πέφτει στο κενό».

    Πριν μπούμε στην ουσία, μια κουβέντα για τις «Κασσάνδρες» στις οποίες κάνει αναφορά η υπουργός. Η κ. Διαμαντοπούλου πρέπει να έχει υπόψη της ότι εκφράσεις όπως «θα διαψευσθούν οι ποικιλώνυμες Κασσάνδρες» είναι αναντίστοιχες προς τον αρχαίο μύθο, καθώς, όπως είναι γνωστό, όλες οι προφητείες της Κασσάνδρας αποδεικνύονταν αληθινές, ασχέτως εάν δεν τις πίστευαν όσοι τις άκουγαν.

    Στην ουσία:

    Πρώτον, όσον αφορά στα κενά. Είναι σίγουρο ότι οι δηλώσεις μπορούν να δημιουργούν εντυπώσεις στην κοινή γνώμη όσον αφορά στη σχολική πραγματικότητα, αλλά δεν μπορούν να την αλλάξουν. Τη σχολική πραγματικότητα τη γνωρίζουν πολύ καλά και θα τη γνωρίσουν καλύτερα φέτος όσοι αναπνέουν την κιμωλία μέσα στις τάξεις και μαζί τους οι γονείς των μαθητών. Όλοι αυτοί έχουν καλά στη μνήμη τους τα αποκαΐδια των δηλώσεων των πολλών τελευταίων χρόνων «για τη σχολική χρονιά που ξεκινά χωρίς προβλήματα». Το λέμε καθαρά: τα κενά δεν είναι τριψήφιο νούμερο, όπως λέει το υπουργείο, αλλά πενταψήφιο και για να μην παίζουμε με τους αριθμούς ας αφήσουμε την πράξη να μιλήσει: αν δεν υπάρχουν κενά, τότε γιατί το υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώνει προσλήψεις όλο τον Σεπτέμβριο και όλο τον Οκτώβριο σε δόσεις;

    Δεύτερον, να θυμίσουμε ότι η μερική μείωση των κενών και οι περικοπές στον απαιτούμενο αριθμό προσλήψεων στηρίζεται φέτος στις εκατοντάδες συγχωνεύσεις τμημάτων, στη μη χορήγηση για πρώτη φορά μετά από πολλά πολλά χρόνια νέων εκπαιδευτικών αδειών, στην αναστολή λειτουργίας των ΓΡΑΣΥ, στο ουσιαστικό κλείσιμο των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, στη μείωση των εκπαιδευτικών στα σχολεία του εξωτερικού, στο γεγονός ότι τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας αποψιλώθηκαν ολοκληρωτικά από το μόνιμο αποσπασμένο προσωπικό τους το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται στις οργανικές του θέσεις για να φαίνεται ότι δεν υπάρχουν κενά. Επίσης οφείλεται και στη μείωση των αποσπασμένων στην κεντρική υπηρεσία και σε διευθύνσεις, γραφεία και φορείς του υπουργείου Παιδείας (Στο σημείο αυτό καταθέτουμε μια πρόβλεψη: του χρόνου είναι σίγουρο ότι ο αριθμός αυτών των αποσπάσεων θα επανέλθει πάνω κάτω στα περσινά και προπέρσινα περίπου επίπεδα για δυο και μόνο λόγους. Αφενός γιατί οι υπηρεσίες αυτές χρειάζονται προσωπικό και δεν έχουν και αφετέρου γιατί και η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου, όπως και όλες οι προηγούμενες, επιβιώνει μέσα από το πλέγμα των «εξυπηρετήσεων»).

    Τρίτον, οι προθέσεις του υπουργείου φαίνονται ολοκάθαρα από την ουσιαστική κατάργηση της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης σε Γυμνάσια και Λύκεια. Οι δηλώσεις του υπουργείου ότι «αυτό που θα κάνουμε σε πρώτη φάση είναι ότι θα υπάρξει οπωσδήποτε πρόσθετη διδακτική στήριξη σε πολύ απομονωμένες περιοχές και σε πολύ μικρά σχολεία, γιατί εκεί δεν υπάρχει άλλη επιλογή» ή ότι «η ενισχυτική διδασκαλία θα καλυφθεί «κυρίως από προγράμματα που αφορούν παλιννοστούντες και παιδιά με γλωσσικές αδυναμίες» δεν αποτελούν παρά τη γνωστή διαστρέβλωση των λέξεων και των εννοιών με την «σκόνη» της οποίας επιχειρείται η κάλυψη της πραγματικότητας.

    Τέταρτον, είναι φανερό ότι φέτος οι σχολικές επιτροπές δεν θα μπορούν να καλύψουν ούτε τις στοιχειώδεις ανάγκες των σχολείων καθώς η χρηματοδότηση από το υπουργείο Οικονομικών είναι περίπου το 1/3 της περσινής. Τα σχολεία μας τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο μπορεί να έχουν κάποιους διαδραστικούς πίνακες, αλλά δεν θα έχουν αναλώσιμα και πετρέλαιο.Το παντεσπάνι… μιας πεινασμένης παιδείας σε όλο της το μεγαλείο!

    Πέμπτον και κυριότερο. Χιλιάδες παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν θα βρουν φέτος δημόσιο παιδικό σταθμό, μεγαλώνοντας την απόγνωση των οικογενειών που δεν ξέρουν τι να κάνουν. Είναι πραγματικά εξοργιστικό αυτοί που από ιδεολογία στεγάζουν τα παιδιά τους στην ακριβή ιδιωτική εκπαίδευση να επιφυλάσσουν τέτοια τύχη στα παιδιά της λαϊκής οικογένειας.

    Αυτά για τις αλήθειες και τις αναλήθειες.

    Και κάτι τελευταίο. Αισθάνομαι τα βήματά τους, αναγνωρίζω τις γκριμάτσες τους, ακούω την ηχηρή σιωπή τους, βλέπω να κοχλάζουν και να είναι έτοιμοι να καλπάσουν. Έχει συσσωρευτεί τέτοιο αδιέξοδο στους μαθητές και τη νεολαία που το παραμικρό μπορεί να λειτουργήσει σαν αναμμένο σπίρτο σε μια μεγάλης έκτασης και «έτοιμη από καιρό» πυριτιδαποθήκη. Τα παιδιά μας, οι μαθητές μας βλέπουν σε ποια κατάσταση βρίσκεται η γενιά που γαλουχήθηκε με την ψευδαίσθηση ότι κυνηγώντας την ατομική λύση, τον βαθμό, το πτυχίο, το μεταπτυχιακό, θα έχει ανοιχτούς τους δρόμους της επαγγελματικής αποκατάστασης και της καριέρας και αντιλαμβάνονται τι τους έρχεται κατακέφαλα. Μυρίζουν ήδη τον αποκλεισμό και αισθάνονται ότι δεν μπορούν να οικοδομήσουν προσδοκία που να μην είναι συνδεδεμένη με ένα νήμα με τη ματαίωσή της. Βιώνουν ήδη ένα παρόν και ένα μέλλον που συντρίβεται ανάμεσα στις μυλόπετρες της ατομικής περιπλάνησης σε μια ακρωτηριασμένη εκπαίδευση και στην υπόσχεση μιας αυξανόμενης εργασιακής αβεβαιότητας έπειτα από αυτή. Ήδη αρχίζουν να βγάζουν στα μουγκά τη γλώσσα τους την ίδια ώρα που το ρεζερβουάρ της αντίδρασής τους εφοδιάζεται με «καύσιμα».